lördag 9 juni 2007

Sommar och sol...

Nu har även jag nappat på blog-trenden..får se om det är något för mig - det gäller ju att ta sig tid att sätta sig ner och skriva också..;-)
Men tänkte att det kunde vara ett bra komplement tills jag får ordning på hemsidan som totalt legat nere nästan ett helt år.
Det är bara så krångligt eftersom jag själv inte har någon som helst koll på hemsidebyggande och då ska man anlita någon och då ska man komma ihåg att skicka in bilder och uppdateringar till denna stackars människa som får tjata på mig HELA tiden!

Det har hänt väldigt mycket på väldigt kort tid-och ni behöver inte vara oroliga ;-) , jag tänker inte ta upp det här heller, utan jag får väl se det som någon form av "nystart" helt enkelt.

Vi har i allafall blivit " med hund " igen !! Vet att många redan skakat på huvudet åt oss och våra 3 whippetkillar- "oj, oj hur orkar ni.." "oj,oj hur har ni tid.." är sånt som vi hör väldigt ofta..
En Sloughi-Al Suwiid Batal Bihjan har med storm kommit in i våra liv.
Jag började redan för 10 år sen intressera mig för rasen och var mycket nära att redan då köpa en men av en eller annan anledning så blev det inget då.
Valet föll då på irländsk varghund som senare blev whippet (jag köpte min första whippet 2001-Carry on Flamingo a k a Izor)
Batal Bihjan alias Bubben är en otroligt vacker, sällskaplig, pratsam och oerhört harmonisk hund som redan samma kväll vi kom hem spankulerade runt bland whippetkillarna, kollade läget och la sig på "mellankillen" Carmodey Coral Dawn - Corre och somnade utspridd över hans mage :-)
Vi är väldigt tacksamma över att vi fick köpa honom- tack Tiina Wallgren kennel Al Suwiid.
Det är så roligt att se skillnader men även likheter mellan honom och whipparna.
Bubben "pratar" väldigt mycket, innan han somnar har han långa berättelser om något mycket viktigt (som bara han vet) samtidigt som han snurrar runt och bäddar där han tänkt tillbringa sina sovande timmar, på morgonen när han högljutt väcker matte sittandes vid sängen - det har jag förstått, och talar om att nu ska vi gå ut och bajsa, så slipper jag bajsa på din matta kära matte.. Hans fantastiska coola attityd är helt obetalbart..
Vädret här i skåne har varit närmast tropiskt de sista dagarna, hoppas att det håller i sig lite till är nämligen ledig söndag och måndag. 28-29 grader och hör och häpna, nästan vindstilla..!!!?!? i skåne :-) Det gör inget om det är lite svalare åtminstone under några timmar mitt på dagen i morgon eftersom vi i morgon ska vi träna Rundbana hemma i Landskrona.
Det är lite stilla på Lure Coursing fronten. Nästan inplanerade LC-tävling är Bråviken 1/7, så rundbanan är ett bra komplement och konditionsträning för våra små. Vi är ju bortskämda med att ha banan hemma och att de kör träning varje helg.
Funderar lite på om jag ska köra alla tre whipparna tillsammans i morgon , Trillik är den tredje herren som jag inte nämnt något om här än. Är mycket spänd på hur han kommer att utvecklas- han har ju mycket goda kapplöpnings gener på både mammas och pappas sida att brås på. Måste ta tag i hans rundbanelicens, han fick ju i princip hela förra året förstört p g a en skadad klo som spökade och sen är det ju så att allt man vill göra och vara med på oftast infaller på precis samma dag. Rakbanelicens för alla tre vovvarna är också något som står på tapeten i år. Målet är i allafall Trilliks rundbanelicens och att åtminstone ha påbörjat alla 3 whipparnas rakbanelicenser. Känns lite bökigt och stökigt att rakbanan kräver en annan typ av munkorg som måste måttbeställas-det är liksom inte bara att mäta själv, ringa och beställa..utan förra året när jag kollade så fick man stämma träff med munkorgs-mannen oftast kunde han bara när det var tävlingsdag och sen vacker åka dit med vovven. Och detta krockade ju oftast med någon annan aktivitet.
Nåja, ska ta mig i kragen och kolla upp allt detta också under början på nästa vecka.
Det ska i allafall bli så skönt att vara ledig två dagar och njuta av varandra och vädret-vi kör upp till min käre sambos fars stuga i morgon efter träningen och om det känns som det känns nu så får det nog bli premiärbad i morgon-det längtar nog hundarna också efter så vi är kaxiga här och nu och lovar premiärbad trots att jag HATAR kallt vatten.

Inga kommentarer: